Slide # 1

عنوان الموضوع

نبذة عن الموضوع اقرء المزيد

Slide # 2

عنوان الموضوع

نبذة عن الموضوع اقرء المزيد

Slide # 3

عنوان الموضوع

نبذة عن الموضوع اقرء المزيد

Slide # 4

عنوان الموضوع

نبذة عن الموضوع اقرء المزيد

Slide # 5

عنوان الموضوع

نبذة عن الموضوع اقرء المزيد

الأربعاء، 26 أكتوبر 2016

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي أهمية وضع استراتيجية لتطوير التعليم تراعي التحديات التي تواجه البلاد وضرورة النظر الى قضية التعليم في ضوء التحديات التي نواجهها.

وقال الرئيس السيسي في مداخلة له في الجلسة الاولى لمؤتمر الشباب المنعقد بمدينة شرم الشيخ بعنوان “التعليم المدمج..رؤية جديدة للتعليم” إن التحديات في مصر كثيرة ومنها الصحة والتعليم والعشوائيات .. مشيرا الى ان موارد الدولة قليلة حتى وان تم حشدها للتعليم فقط .

ولفت الرئيس الى ان الثورة قامت في مصر عقب تفاقم التحديات واننا نريد معالجة الأمور والتحديات بمسارات غير تقليدية ، مشددا على أهمية بناء الانسان وليس فقط عقل متعلم.

وأضاف الرئيس السيسي أنه اطلع خلال زياراته الخارجية على تجارب عدد من الدول في مجال التعليم ، لافتا في هذا الصدد الى ان كثيرا من دول العالم جعلت التعليم على رأس اولوياتها .وتساءل:هل كان بالامكان جعل التعليم في مصر أولوية كدول اخرى؟.

وتابع قائلا : “يا ترى المصريين هاسيتحملوا كل الفلوس المتاحة ان توضع للتعليم فقط وتهمل بقية الأمور.. يعني لو عندنا 3 او 4 ملايين شاب عاوزين يشتغلوا حتى لو لم ينالوا قسطا كبيرا من التعليم هل كانوا هينتظروا ويستحملوا ؟.

وأردف:”من فضلكم الكلام ده مش ليكم الكلام ده لكل مصري.. 3 او ال 4 ملايين شاب دول بيشتغلوا في المشروعات القومية كانوا في الاخر بيرجعوا بـ 100 جنيه لأهل بيته ويصرف على أسرته .. هل كان من الممكن ان اقول انتظروا لغاية ما اصلح التعليم وبعدين اضع موارد للدولة وموارد الدولة قليلة كل حاجة بكام ومنين”.

وقال الرئيس عبدالفتاح السيسي في مداخلة له في الجلسة الاولى لمؤتمر الشباب المنعقد بمدينة شرم الشيخ بعنوان “التعليم المدمج..رؤية جديدة للتعليم”:”إن الفكرة التي يتم طرحها لابد ان يكون بيننا وبينها جسر قابل للعبور عليه، وهذا ليس اسقاط على اي كلمه قيلت وانما هي خواطر انا شاهدتها ، لاني معني بالموضوع لان اللي في مصر دول اولادي وعاوزهم احسن ناس في الدنيا بس ازاي .. الدول اللي بنتكلم عليها دولة منهم كان عدد سكانها 2 مليون ومساحة ارضهم 700 كيلو وكانت في قمة التخلف وتم وضع برنامج للتعليم .. لازم تحطوا ظروف مصر والظروف اللي حصلت في السنين اللي فاتت وتقدموها للناس كيف يمكن تطبيقها”.

وأضاف:”هناك دولة ثانية قالت ان التعليم سيكون لمرحلة اعدادي فقط مجانا ووصلت هذه الدولة بتقدمها الاقتصادي والعلمي والتكنولوجي وبقية مراحل التعليم بتكلفته على الاسرة ثم قالوا ان التعليم الثانوي سيكون ايضا مجاني .. التجربة الثالثة كانت لدولة قالت لأ، أنا هأعمل طبقة متعلمة تعليم راقي جدا، وباقي المجتمع مش مهم، والطبقة دي هتقود المجتمع وتاخده لقدام وتعمل نهضة، والنهضة تجيب قدرة، والقدرة أقدر أوظفها بعد كده لبقية الناس .. أقدر أعمل كده في مصر ولا لأ؟”.

وتابع:”أنا بأقول للدكتور وزير التربية والتعليم، أنا مش عايز فقط عقل متعلم، أنا عايز إنسان، أنا قعدت 3 ساعات في مدرسة ابتدائي في دولة أخرى ولقيت التقنيات دي مش هي اللي بيتم فقط بيها التعليم، أنا لقيت بيعلموا إزاي السلوكيات، عملوا برنامج إزاي أخلي الطالب يعتمد على نفسه، إزاي يبقى قائد، يحترم الآخرين .. قعدت 3 ساعات أتفرج عليهم إزاي بيحولوا الفكرة لإجراءات اتنفذت في الفصل اللي كان فيه 20 طالبا، لو اتكلمنا على 20 طالبا في مصر محتاج مليون فصل، منين وبكام ؟ .. ولو قلت هأخليهم على 4 مراحل فأنا محتاج 250 ألف فصل، أنا عندي ده؟ لأ .. أقدر أعمل ده؟ لأ .. لأن حتى المتاح من الموازنة كلها ميقدرش يعملي كده”.

“أنا بأقعد أتفرج على التليفزيون أحيانا وأشوف برامج، أقول الناس دي بتتكلم منفصلة عن الواقع وبتزيف وعي الناس لحجم التحدي الموجود في مصر”.



اخبار الان

0 التعليقات:

إرسال تعليق